Dunia sekarang dunia digital. Dah hampir semua benda didigitalkan. Saya adalah generasi yang dapat menyaksikan revolusi teknologi berlaku. Zaman analog beralih ke digital. Dulu masa kecik tengok orang pakai mobile phone besar briefcase, itu pun tengok dalam drama atau filem kat TV. Merasa guna public phone, kena beratur ya. Bila sampai giliran, tak boleh guna pula sebab peti syiling dah penuh. Merasa guna floppy disk untuk save file tugasan , burn lagu dalam CD. Zaman tu rumah kawan yang ada internet, mesti rumah orang have-have. Kita yang tak berapa nak have ni, pegi la cyber cafe kalau nak guna internet. Kenangan semua tu. Hahaha.
Sekarang semuanya di hujung jari. Internet adalah nadi kepada dunia digital. Siapa lambat kena tinggal. Walaupun di awal kemunculan internet, teknologi ini diperlekehkan. Semua industri alami revolusi disebabkan internet. Dulu nak rekod dokumen, orang tulis masuk dalam buku log. Bila muncul internet, orang guna fail digital. Taip sana, klik sini, lepas tu tekan save. Fail digital pun berevolusi. Dan sekarang data boleh disimpan dalam blockchain.
Bila korang dah ada dalam dunia kripto dan blockchain, dah tentu korang selalu dengar atau terbaca tentang Real World Asset (RWA), tentang Asset Tokenization atau dalam Bahasa Melayunya ialah Tokenisasi Aset. Tapi apa beza antara RWA dan Asset Tokenization? Adakah 2 terma ni membawa maksud yang sama? Apakah kaitan antara keduanya?
Apa Itu Real World Asset
REAL-WORLD ASSET atau aset dunia nyata adalah aset yang wujud DI LUAR ALAM DIGITAL. Contohnya hartanah, barangan komoditi (seperti emas, perak, kacang soya), karya seni dan instrument kewangan tradisional (seperti bon dan saham).
Biasanya kalau kita nak beli aset-aset ni (kecuali instrument kewangan), kita akan beli dan simpan secara fizikal. Contohnya kita beli emas, emas yang kita beli tu kita simpan dalam peti besi kat rumah atau bank. Kalau kita beli rumah, kita simpan geran. Sebenarnya korang tau tak, aset-aset yang kita beli tu kita boleh tukar ke bentuk digital, tapi perlu melalui proses tertentu.
Apa Itu Asset Tokenization
Asset Tokenization atau Tokenisasi Aset pula ialah satu PROSES menukar aset-aset yang kita beli tadi kepada bentuk TOKEN DIGITAL menggunakan teknologi BLOCKCHAIN atau lain-lain jenis DLT (Ditributed Ledger Technology). Token digital tu menjadi BUKTI pemilikan aset-aset yang kita beli.
Contohnya, satu token boleh mewakili sebahagian daripada aset. Katakanlah Pak Abu ada sebuah shopping mall bernilai RM1,000,000. Setelah ditokenisasikan, 100 token $ABU diterbitkan. Sebagai pemilik asal shopping mall, Pak Abu akan pegang 50 token $ABU dan beliau buka peluang kepada sesiapa sahaja untuk jadi rakan kongsi. Syarat untuk jadi rakan kongsi Pak Abu, kita perlu ada sekurang-kurangnya 1 token $ABU bernilai RM10,000. Selepas kita beli 1 token $ABU, data transaksi dan bukti pemilikan kita akan disimpan dalam blockchain.

Bagaimana Proses Tokenisasi Dilakukan
Aset-aset yang nak ditokenisasikan, perlu melalui proses tertentu. Berikut ialah proses (secara umum) macam mana tokenisasi aset dilakukan.
- Buat spesifikasi token dan pilih blockchain yang nak digunakan
Disebabkan kita pun bukan pandai buat token sendiri, kita carilah syarikat penerbit token. Kita bincang dengan diorang untuk buat spesifikasi token dan pilih blockchain apa yang kita nak guna. Untuk mencipta token, biasanya smart contract akan digunakan. Smart contract akan simpan semua maklumat penting, contohnya jumlah token yang diterbitkan, pemilik asal aset dan siapa pemilik token. - Kenal pasti aset yang nak ditokenisasikan dan tentukan nilainya
Ini perkara paling basic yang perlu dibuat. Kita kena tahu aset apa yang nak ditokenkan. Lepas tu kita tentukan berapa nilai aset tersebut. Contohnya kita nak men”token”kan rumah kita. Kita kena pastikan pemilikan rumah tu sah di sisi undang-undang (nama dalam geran tu nama kita, bukan rumah jiran) dan kita perlu tetapkan nilai rumah tersebut mengikut nilai pasaran semasa. - Kena tunjuk Bukti Rezab (Proof of Reserve)
Untuk pastikan aset asal benar-benar wujud, prosedur seperti Proof of Reserve akan digunakan. Contohnya kalau token yang mewakili emas, empunya emas kena buktikan yang emas tu ada dalam simpanan dan mesti tally dengan jumlah token yang diterbitkan. Ini untuk elakkan penipuan. - Token diterbitkan dan didagangkan
Selepas semua persediaan siap, token akan dicipta atau kita panggil minting di blockchain. Token-token itu kemudiannya boleh dipindah milik, dibeli atau dijual sama macam token kripto biasa, tetapi nilainya diikat dengan aset nyata. Semua urus niaga dicatat di blockchain secara telus, jadi sesiapa pun boleh semak pemilikan dan sejarah transaksi token itu. Pemindahan hak milik boleh dilakukan dengan pantas tanpa perlu melalui banyak middleman.
Kenapa Asset Tokenization Boleh Jadi Trending
Walaupun asset tokenization ni takde hype macam memecoin, tapi naratif ni menarik minat ramai pemain industri terutamanya institusi kerana ia umpama jambatan yang menghubungkan dunia TradFi dan kripto. Kenapa ia semakin trending? Ini antara sebab-sebabnya:
Liquidity dan Fractional Ownership
Sebelum wujud konsep asset tokenization, aset-aset seperti hartanah dan bon tradisional amatlah susah nak dicairkan. So dengan adanya token, aset-aset tadi akan diwakilkan oleh token-token kecil dan dapat diniagakan dengan lebih mudah. Contohnya, sebuah kondominium boleh diwakilkan dengan beribu token. Untuk jadi pelabur, kita TAK PERLU bayar harga sebuah kondo tu. Kita hanya perlu beli sebahagian daripada token-token tu. Ini dipanggil mendemokrasikan pelaburan. Jadi, kita yang ada modal kecil pun masih boleh memiliki aset bernilai tinggi ala-ala T20.
Ketelusan Transaksi
Semua rekod pemilikan dan transaksi token akan disimpan dalam blockchain dan rekodnya tak boleh diubah. Korang pun tahu kan, bila rekod dah disimpan dalam blockchain, kita boleh track token yang ada, siapa yang beli atau jual token tu dan berapa nilai asal aset sebenar. Semua proses jual/beli akan jadi lebih telus dan dipercayai berbanding sistem lama yang biasanya melibatkan dokumen kertas dan pihak ketiga.
Akses Global
Tokenisasi membolehkan sesiapa sahaja dari mana-mana negara untuk melabur. Pelabur Malaysia misalnya, boleh beli jadi pelabur hartanah di Dubai melalui pembelian token tanpa perlu pening kepala nak hadap proses birokrasi dan kira spread tukaran matawang asing. Macam best bunyinya, kan. Ini sebenarnya membuka peluang kepada lebih ramai pelabur kecil-kecilan untuk meneroka pasaran global.
Sokongan Institusi
Banyak syarikat TradFi gergasi dah mula terlibat. Contohnya, BlackRock melancarkan dana tokenized U.S. Treasuries (dana BUIDL) pada 2024.JPMorgan pula menguji platform Onyx untuk tokenisasi sekuriti. Ini menunjukkan institusi pun yakin dengan konsep dan pelaksanaan asset tokenization ni. Diorang nampak yang tokenisasi ni adalah masa depan cerah yang perlu diterokai.

Potensi Pada Masa Depan
Semua naratif akan datang dengan potensi. Pada cycle yang lepas, naratif RWA mula hangat diperkatakan. Tapi jadi semaki hangat bila institusi besar seperti BlackRock dan Franklin Templeton mula masuk. Untuk pertengahan tahun 2025 ni sahaja, pasaran RWA telah melonjak ke nilai $23 bilion. Jom kita tengok apa potensi Asset Tokenization ni.
Akses dan Likuiditi Lebih Tinggi
Dengan tokenisasi, aset yang dulunya hanya boleh dimiliki oleh golongan T20, dah boleh dibeli oleh golongan B40 dan M40. Contohnya, sebuah hartanah kini boleh dipecahkan kepada 10,000 token kecil. So orang B40 dan M40 boleh la merasa beli secara runcit atau fractional. Maka banyaklah pelabur akan terlibat dalam pelaburan hartanah. Maknanya likuiditi bertambah. Bila likuiditi bertambah, pasaran akan jadi lebih stabil.
Lebih Telus dan Selamat:
Macam biasa, blockchain akan pastikan semua urus niaga direkodkan dengan selamat, tak boleh diubah, mudah disemak dan telus supaya risiko penipuan dapat dikurangkan. Bila guna blockchain, orang boleh check siapa pemilik token dan tarikh bila ia dipindah milik.
Akses kepada Aset Eksotik:
Tokenisasi membolehkan pelaburan dalam aset yang dulunya sukar diakses. Contohnya, token emas membolehkan emas dibeli dengan nilai kecil. Token karbon kredit, memberi peluang korang yang berminat nak labur dalam projek inisiatif hijau. Token karya seni membolehkan pemilikan bersama lukisan mahal. Bunyinya macam lebih fun, betul tak? Sebab ada banyak pilihan.
Pertumbuhan Masa Depan:
Nilai pasaran token RWA dijangka mampu mencapai $16 bilion pada tahun 2030 jika tokenisasi diadopsi secara meluas. Ini bermakna banyak modal baru akan masuk ke ruang blockchain. Apabila infrastruktur blockchain terus matang, lebih banyak aplikasi inovatif dijangka muncul, contohnya pinjaman berasaskan token aset.
Risiko Dan Cabaran
Memanglah semua naratif akan datang dengan potensi. Tapi jangan lupa, risiko dan cabaran pasti ada. Takkan semuanya indah-indah je, sungguhpun institusi besar dah masuk. Berikut adalah antara risiko dan cabaran yang masih cuba diatasi.
Pelaksaan Regulasi
Secara umum, konsep asset tokenization ni adalah perkara baru dalam dunia kewangan. Bila melibatkan bab kewangan, dah tentu peraturannya agak kompleks. Bagi kebanyakan negara, belum ada lagi regulasi yang jelas kerana ianya masih di peringkat development. Ini bermakna penerbit token perlu teliti dahulu undang-undang tempatan, buat audit berkala dan lakukan prosedur seperti Know Your Customer (KYC) serta Know Your Business (KYB).
Keselamatan Aset
Ini isu paling kritikal. Selain kena pastikan aset yang nak ditokenisasikan tu benar-benar wujud, aset tersebut mestilah disimpan dengan selamat. Kalau pengeluar token menipu atau aset asal tu hilang, maka yang rugi adalah pelabur. Jadi audit berkala perlu dilakukan supaya nilai sebenar aset tu tally dengan jumlah token. Tapi tricky part kat sini ialah adakah perlu pihak ketiga (seperti bank) menyimpan atau menjaga aset tadi?
Isu Teknikal dan Skalibiliti
Bila semakin banyak aset ditokenisasikan, korang rasa dapatkah blockchain support jumlah transaksi yang besar? Bila transaksi terlalu banyak, trafik dalam blockchain akan sesak dan ofkos yuran transaksi akan melambung tinggi. Isu lain ialah interaksi rentas rangkaian (cross-chain) yang melibatkan penghantaran/penerimaan data antara blockchain ke blockchain yang lain. Ataupun pergerakan data antara rangkaian luar (off-chain) dan blockchain (on-chain). Sebab tu developer tak pernah duduk diam cari solusi termasuk mencipta layer-2 dan memastikan “jambatan” yang menghubungkan antara rangkaian adalah selamat.
Trust Issue
On-chain data ialah data DALAM blockchain network. Off-chain data ialah data di LUAR blockchain network. Korang masih ingat, kan? Asset Tokenization melibatkan penerimaan dan penghantaran data dari sumber luar (off-chain). Penghantaran data ni akan menggunakan oracle. So kat ini timbul risiko kalau data yang diterima tu tak tepat.
Volatiliti dan Persepsi
Walaupun aset tu dah jadi token, tu bukan bermakna harga token “mati” tak bergerak. Ini bukan token dobi atau token main kat theme park. Harga token masih akan alami turun naik bergantung kepada nilai pasaran aset tu, contohnya harga hartanah dan emas semasa. Bab persepsi ni sebenarnya masih ramai yang skeptikal dan kurang faham tentang konsep asset tokenization ni.

Contoh Projek Tokenisasi Aset
Token Dana Bon Perbendaharaan
BENJI
Franklin Templeton keluarkan token BENJI. Token BENJI ini sebenarnya adalah cara digital untuk melabur atau memiliki sebahagian daripada dana yang dipanggil Franklin OnChain U.S. Government Money Fund (FOBXX). FOBXX adalah dana pasaran wang yang pertama sekali didaftarkan di Amerika. Maknanya, kalau korang beli token BENJI, sama la jugak korang invest dalam FOBXX. Cumanya BENJI ni dalam bentuk digital.
BUIDL
BlackRock pula lancarkan USD Institutional Digital Liquidity Fund (BUIDL) pada 2024. Tapi nak invest dalam fund ni, minimum investment ialah $5 juta. Ko hado? Dana ini hanya akan dilaburkan kat tempat-tempat yang paling selamat, iaitu cash dan bon yang dikeluarkan oleh kerajaan Amerika Syarikat.Ini adalah strategi yang sangat konservatif dan tujuannya adalah untuk kekalkan nilai wang, bukannya untuk mencari keuntungan yang tinggi.
Platform Pinjaman RWA
Centrifuge
Platform yang membolehkan syarikat men”token”kan pinjaman atau invois mereka untuk dapatkan dana. Contohnya, syarikat Pak Abu ada satu invois belum dibayar bernilai $100,000. Pak Abu tokenkan invois tu dan nama token tu $ABU. So Pak Abu boleh jual token $ABU kepada pelabur yang nak biayai kompeni atau projek dia.
Token Hartanah
Projek seperti RealT adalah contoh tokenisasi hartanah. Diorang terbitkan token yang mewakili pegangan hartanah di Amerika. Setiap pemilik token dapat sebahagian daripada hasil sewa bulanan hartanah itu. Fuhhh..syok juga, kan.
Token Sekuriti
Syarikat seperti Securitize dan Polymath sediakan platform untuk keluarkan token sekuriti, iaitu token yang disokong oleh aset kewangan tradisional (contohnya saham atau bon korporat). Ini membolehkan dana pelaburan, syarikat swasta atau projek yang memerlukan modal mengeluarkan token kepada pelabur secara patuh undang-undang.
Stablecoin Berasaskan Aset Fizikal
Beberapa stablecoin kini disandarkan kepada aset nyata (selain USD). Contohnya, terdapat stablecoin emas di mana 1 token mewakili sejumlah emas fizikal. Antara contoh stablecoin bersandarkan emas ialah Paxos Gold (PAXG) dan Tether Gold (XAUT).
Lagi menarik, pasaran pertanian di negara membangun seperti Argentina telah mencuba tokenisasi hasil tanaman (contohnya soya) atau dipanggil, agri-based token. Argentina dah lama bergelut dengan kadar inflasi yang tinggi dan menyebabkan nilai mata wang Peso Argentina terus susut. Dengan mengikat token kepada komoditi pertanian seperti kacang soya, nilai token tersebut disokong oleh aset fizikal yang mempunyai nilai pasaran global.
Korang boleh baca sini kalau korang berminat nak tahu lebih lanjut.
https://algorand.co/case-studies/how-agrotoken-uses-algorand-to-cultivate-a-fairer-agricultural-future
Inisiatif Bank dan Institusi Tradisional
Bank-bank besar juga sedang berinovasi. JP Morgan menggunakan rangkaian Onyx untuk menyelesaikan urus niaga token (contohnya token sekuriti sebagai cagaran pinjaman). Citi pula menguji tokenisasi saham syarikat swasta pada bursa SIX di Switzerland. So, walaupun banyak usaha masih dalam fasa eksperimen, institusi global sebenarnya tahu tentang potensi tokenisasi RWA.

Kesimpulan
Tokenisasi aset dan RWA membuka satu era baharu dalam cara kita melihat pelaburan. Dengan proses yang jelas (dari pengesahan nilai aset kepada penerbitan token di blockchain) konsep ini memberikan likuiditi tinggi, akses global dan lebih telus ,yang sebelum ini sukar dicapai. Kerjasama antara institusi tradisional seperti BlackRock dan JPMorgan dengan teknologi blockchain membuktikan yang ianya bukan sekadar hype.
Bagi pelabur baru terutama generasi muda yang aktif di media sosial dan celik teknologi, tokenisasi aset memberikan cara mudah untuk mula melabur. Dengan modal kecil, kita boleh miliki sebahagian aset bernilai tinggi. Mana tahu suatu hari nanti, portfolio pelaburan kita bukan hanya terdiri daripada unit trust, saham dan kripto je, tetapi ada juga token hartanah, token emas atau token bon kerajaan. Tapi ingat, risiko tetap ada sebab setiap inovasi baru datang dengan pelbagai cabaran terutamanya dari sudut regulasi dan sekuriti. Sebelum klik buy, jangan malas DYOR. Paling penting hanya labur apa yang anda sanggup hilang.
Terima kasih kerana sudi baca sampai habis. Jangan kecewa sebab saya takde share coin/token yang ada kaitan dengan asset tokenization dan RWA. Sebab tujuan saya tulis artikel ni adalah untuk kita semua faham konsep. So part nak invest atau trade coin/token yang berkaitan, korang buatlah homework sendiri. Hehe
#mycryptoversity
#dukkampungtakpejanjiadakripto
#takperlujadilejentapijanganjadimangsa
– TAMAT-
Penafian: Artikel ini disediakan untuk tujuan perkongsian maklumat. Ia tidak bertujuan untuk digunakan sebagai nasihat pelaburan, perdagangan dan kewangan. Maklumat yang dikongsikan hanyalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan pihak Mycryptoversity atau pemiliknya.
Sumber rujukan: Binance Academy, CoinMarketCap Academy, Cointelegraph, Coindesk, Investopedia,
